Dialyssjuksköterska på riktigt

I lördags var det min sista inskolningsdag så jag har nu jobbat 2 dagar helt själv. Känns skönt att få vara mer självständig, men lite småjobbigt att de sätter mig (och även Johanna) på patienter vi inte haft förut. Vissa patienter kommer jag verkligen att vägra att ha. Så kanske man inte kan tänka, men som ny måste jag ha några rättigheter. Igår hade jag två "svåra" patienter. En av dem var inneliggande med 0 HLR enl. våra doktorer men full HLR enligt avdelningen pat låt på. Hur ska man då göra vid hjärtstopp?
Sen idag fick jag en pat som aldrig varit på en dialys förut. Var alltså pats allra första behandligen. Och då ska jag som helt ny ha ansvaret och svara på alla frågor och inge trygghet som jag känner att jag inte har. Gick iaf väldigt bra och pat var nöjd efteråt.
Imorgon är en ny dag och jag hoppas på en bra dag. Gör kväll och kommer nog kanske få ha samma patienter som i måndags, men då vet jag lite mer om dem så då borde det förhoppningsvis gå bättre.



       Våra dialysmaskiner. De är av märket Gambro (till vänster) och 
 Fresenius (mitten). Idag var det en från Gambro som var och informerade
     om den nya maskinen (till höger) som vi kommer att testa och sen 
             ev. börja använda. Så nu blir det ännu mera att lära.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback