Att emla eller inte emla? Det är frågan!

Idag var det första dagen som jag fick gå brevid en sjuksköterska. Oturligt nog hade vi bara en enda patient (som kom vid halv elva tiden och vi börjar 6.45). Men denna patient skulle göra en LP (lumbal punktion) så det var ju bra. Annars idag har jag hunnit med att klicka på massa apparater, sätta ihop inhalationsakerna och lite annat smått och gott.

Det kändes rätt skumt att få skriva på knarklistan helt själv. Annars burkar man ju alltid ha sin handledare som signerar vid sidan om. Samma sak med läkemedelslistan och allt det där. Känns jättekonstigt.

På eftermiddagen kom jag och Sanna på att vi hade pratat om att testa om Emla (bedövningssalva) verkligen fungerar. Så vi emlade ett varsin armveck och väntade på att det skulle verka (1h ungefär) sen stack vi med infarter och spolade med NaCl (för det ville vi också känna hur det kändes, plus att man ju måste se att man hamnat rätt). Jag började med att sticka Sanna i det icke emlade armvecket och det kändes ju. Sen stack hon mig och sen stack jag henne där vi hade emlat. Och Sanna tyckte faktiskt att det blev en rätt stor skillnad. Sticket kändes lite men annars ingenting. Hon tyckte att det var lite läskigt att inte känna när man visst att det ska kännas. Hehe :) Så det fungerar verkligen. Sicken tur ;)

När hon skulle sticka mig så ville inte mina blodkärl vara med. Jag har verkligen bara ett enda bra blodkärl (kanske inte ska bli blodgivare trots allt?). Så jag ska emla imorgon i armvecket hon stack i idag så får hon sticka där imorgon också. Jag vill ju också känna hur det känns plus att det alltid är roligt för Sanna att sticka lite.

Men jag har iaf testat att nypa i armvecket och det känns ingenting. Känns lite wierd. Det är fortfarande bedövat och nu är kl. 17 och vi emlade kl.15. Får se hur länge det håller i sig. I armen jag blivit stucken i har jag lite "ont" när jag har den böjd.

XOXO

PS: Visst är det helt otroligt att jag kan låta Sanna sticka mig bara för skojs skull utan att bli påverkad när jag bara för knappt 3 år sen svimmade bara man pratade om blodgivning?! Dessutom så svimmade jag nu nästan (var tvungen att avbryta för att inte göra det) första gången jag tog ett vanligt venprov på en patient. Haha!

Kommentarer
Postat av: Segersten

Ja jag tänkte faktiskt på det när jag läste det :)

Postat av: jos

haha.. aa det är otroligt =)

2009-06-15 @ 20:18:53
Postat av: Annica

många använder emla när dom tatuerar sig :)

2009-06-20 @ 20:46:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback