Katastrof övning!

Usch det var en tråkig dag i skolan igår. Var föreläsning om hemsjukvård, vet inte om det ades någe intressant över huvudtaget. Sen var det psykiatrin som ville komma och prata med oss. Var typ så att de ville "värva" oss.. Skrev iaf upp mailadressen ifall jag inte skulle få någe jobb.

Men sen blev det kul iaf :) Det var nämligen katastrof övning kl.16 med USÖ. Åkte med Malin - skönt att slippa ta bussen :)
Var samling i L-huset eftersom vi skulle börja på KTC. Visade sig att det var lite blandat folk. Tror att det var några från min klass, några som blev klara ssk nu i jul, några som varit med förut och sen några "som inte hade någe bättre för sig". Var någon som frågade nämligen, hehe.
Vi skulle ju vara s.k. markörer.
Så vi fick börja med att se en film om Göteborgsbranden som var 1998 (?). Usch den var så hemsk.. Var nära att jag började gråta. Var ju 63 ungdomar som omkom :(
Anledningen till att vi fick se det filmklippet var att katastrofen skulle vara just en brand i ett stort två-våningshus.
Innan det var dags att gå till platsen (CV -magasinet) blev vi sminkade, fick en roll och lite fika.

Sen fick vi iaf gå in i huset och man såg ingenting. Trodde typ att man skulle se lite först så man visste var alla dörrar var och så. Men man fick känna sig fram och så fanns det ett svagt ljus vid dörröppningarna till trappan iaf. Tyckte att det var lite småläskigt så jag vågade inte gå in bland duschutrymmena längre in. Så jag och en tjej, Evelina, låg i ett stort öppet rum brevid istället. Låg typ lite utspritt mot mitten så att det inte skulle vara så lätt att hitta oss.
Vi visste inte riktigt när det hela började, när räddningtjänsten var på plats alltså. Så alla låg och småskrek lite, hehe. Men sen blev det iallafall kolsvart så då började vi skrika och ropa på riktigt. Först kändes det lite skumt, men det var rätt enkelt att leva sig in i rollen. Jag både skrek, bad och grät ;) Skulle vara hysterisk så jag kände att det kanske skulle passa med lite tårar :)
Men usch va hemskt det var att ligga där och vänta på att de skulle hitta en. När de såg att det fanns personer i vårt rum så tåg de Evelina först och jag kände hur jobbigt det var när jag såg den försvinna och alltig blev kolsvart igen. Tänkte om det hade varit på riktigt, då hade jag nog dött (iofs skulel jag ha kunnat leta mig ut själv, eftersom jag bara var skadad i ansiktet, men ändå!)

När en äntligen kom en brandmän och räddade mig så snubblade jag på en isknöl utanför huset. Jävlar va ont det gjorde. Såg sen när jag kom in att byxan hade gått sönder och att jag blödde på knät :(
Blev en massa väntande hos sjukvårdsperonalen, men det visste man ju typ. Jag blev dock lite felbehandlad, men det är ju svårt att se sådär när det är mörkt och inte på riktigt. Fick iaf tillslut komma till ett avspärrat område som skulle föreställa ett tält där det fanns poliser och mer sjukvårdpersonal och då fick jag äntligen min binda över båda ögonen. Sen blev jag skickad till operation och då var min roll slut :)

När man var färdig fick man gå och pricka av sig och lämna tillbaka t ex ögat, stora såren, venerna m.m. Var viktigt att vi prickade av oss så att man såg att alla hade blivit hittade.
Sen var det te och smörgås i en varm och skön matsal :) Och innan vi slutade vid 20.30 så var det utvärdering.

Tyckte att det var jättekul att vara med :) Har aldrig varit med på något liknande förut. Kändes nästan verkligt, speciellt när man hörde personalen använda radion och man såg brandmannen uppenbara sig i röken :)


Tog lite bilder med mobilen:

                           
                                    

Malin hade en näsfraktur, Maja hade problem med njuren efter ett slag, Anna hade ett huvudtrauma (hon var även den enda som dog) och jag hade en penetrerande ögonskada (syns bättre på den tredje bilden).
Thomas och Jocke hade också fått huvudtrauma, men de fick vård i tid så de överlevde. Magnus hade problem med andningen och hostade blod och annat svart slem och Gustaf var brändskadad på handen och hade en axelluxation.
Visst är vi fina? ;)

Om vi ville fick vi låna en jacka. Det var väldigt smutsigt så jag var glad att jag lånade en. De var inte så snygga, men varma och det var ju huvudsaken.. Stora och långa var de ju också vilket gjorde att man kunde ligga ner utan att smutsa ner sig allt för mycket.


Ikväll är det Criminal minds :D
XOXO

Kommentarer
Postat av: Julia

WOW, så hilma intressant att göra det där, vad jag missar:( Kul att höra att jag är saknad =) Hälsa alla! Puss

Postat av: Emma

usch vad äckligt det såg ut.. Men verkade ha varit kul. Kul att få prova på nåt sånt..

2009-01-24 @ 12:39:21
URL: http://emmaseger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback