Arbetsintervju & bröstmjölksdonation

Var boooring i skolan idag, första föreläsningen var dock rätt bra. Men jag fick veta en glad nyhet iallafall :)
Efter skolan var jag på arbetsintervju på avd.85.
Onkologen. Det gick bra. blev typ lite sugen på att jobba där. Iallafall i sommar. Fast jag skulle ju så klart vilja få hantera cytostatikan och sånt, men det krävs mer utbildning till det och det finns det ju inte tid för nu. Är ju så mycket annat nytt som man ska lära sig också. Var 3 veckors inskolningstid för nya sjuksköterskor. Lite kort. Tror att man egentligen har rätt till 6 veckor. Men som sagt är det sommar och det finns ju inga resurser till det.
Tror inte att jag är lättpåverkad men man vet inte. Jag kanske är det. Har nämligen varit lite anti till att arbeta med palliativ vård. Men efter dagens föreläsning om Palliativ vård så känner jag att jag skulle kunna tänkta mig att arbeta på t ex Vitsippan. Och efter arbetsintervjuen idag är jag lite sugen på att arbeta på Onkologen. Trots att jag egentligen inte tänkte söka dit. Lättpåverkad? Jag vet inte. Fast jag är tvärsäker på att det är barnmorska jag vill och ska bli. Men det kan nog vara kul att testa på lite olika avdelningar också.

Vad har jag att säga om bröstmjölksdonation då? Inte så mycket igentligen, förutom att jag tycker (och det är) jättebra! Alla som fyller de enkla kraven för det borde göra det. Tror att man skulle kunna rädda fler prematur-barn då. Om det är någon som vill donera bröstmjölk eller känner någon som vill så klicka här för mer information.
Anledningen till att jag kom att tänka på detta just nu är att jag såg dokumentären "Bröstmjölk till salu" på Kanal5. Hade lite blandade känslor när jag tittade på det. Min första tanke var att det var bra. Min andra tanke var att det var helt wierd och då syftar jag på dem som s.k. krosammade. Alltså de ammade varandras barn. Jag tror nog att jag aldrig skulle låta mina framtida barn bli ammade av någon annan. Om jag däremot inte hade tillräckligt med bröstmjölk så skulle jag inte tveka att använda någon annans bröstmjölk, men i flaska. Inte direkt från den kvinnans bröst!
Min tredje tanke var: Är det verkligen sant? Var en cancersjuk man som egentligen skulle vårdas palliativt men började drinka bröstmjölk som ett komplement till behandligen och blev bättre. När han av någon anledning inte fick i sig bröstmjölk under en vecka blev hans värde genast mycket sämre. Intressant. Men kan det verkligen vara sant?
Sen var det massa andra tankar som fölg omkring i huuvdet på mig som jag inte orkar skriva om.

Planen var egentligen att jag skulle lägga mig vid typ 21.30 igår men jag fastnade framför dokumentären. När jag väl gick och la mig kunde jag inte andas så det blev inte mycket sömn för mig natten som var. Dessvärre har jag en känsla av att det kommer bli likadant i natt.

Fick mina böcker jag beställt från adlibris idag. Så nu ska jag nog läsa lite i dem :)
XOXO

Kommentarer
Postat av: Emma

USCH och BLÄ för att dricka tuttmjölk!!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback