1740 ord

Tänk att jag fick ihop 1740 ord om förstoppning. Det trodde jag aldrig. Men nu är arbetet iallafall färdigt och inskickat. Nu ska jag bara läsa Mats och sen kan jag lägga undan böckerna :D

Igår var det VFU. Misslyckades totalt när jag skulle sätta en infart på en patient. Jag tyckte att det var lite jobbigt men sen misslyckades även min handledare 2 ggr innan hon satte den, så då kändes det lite bättre.
Igår eftermiddag var jag på en föresläning om bröstcancer och cervixcancer som de hade på kliniken. Visste typ det mesta om bröstcancer men inte så mkt om cervix. Vilken jälva cancer. Hoppas verkligen att jag slipper få någon om dem.

Efter praktiken åkte jag hem och duschade sen åkte jag hem till Ulrikas pappa för att möta upp henne och Vilgot. Stannade även och hjälpte Oscar med matten. Var ett tal som jag blir galen på. Man gjorde ett stickprov och upptäckte att 2 % av alla CD-skivor felade. Om man köper 25 skivor. Hur stor är risken att minst 1 felar? Någon som vill berätta svaret för mig? Och hur man räknar ut det. Det stod typ så som jag har skrivit i talet. Man vet inget mera. Jag tror stenhårt på att det står fel i facit.

Efter att ha gjort alla uppgifter gick vi hem till Lena (Ulrika och Vilgot bor ju där nu i några dagar till). Jag lekte lite med Volgot och satte på honom pyjamas medan Ulrika gjorde välling. Sen efter att vi lagt Vilgot för natten lagade vi mat och kollade på Welcome to the perfect dollhouse med Lena. En vädligt annorlunda film, men den var lite smårolig faktiskt :)

Dags att sluta och skriva för nu måste jag kila iväg till VFU:n.
XOXO

Kommentarer
Postat av: Emma

2% av 25 skivor är en halv skiva? Borde ju risken bli 1 på 50? Eller tänker jag helfel nu? (läääängesen vi läste matte nu ju) ;-))

Postat av: jos

joo.. men de svaret tror ja också på, "delen/de hela = 0.5/25" =) Vad sa facit då?

2009-05-29 @ 00:29:59
Postat av: Madde

Facit: Risken var någe på 33 eller 37% att minst en skulle fela, (någe på 30-talet iaf) . Helt sjukt. Jag tänkte så klart också som ni. Är nästan övertygad om att det stod fel i facit..

2009-05-29 @ 16:00:56
URL: http://medei.blogg.se/
Postat av: jos

Jo, men om man tänker på det lite logiskt så låter det ju väldigt lite att det bara skulle vara 1/50 att 1 skiva skulle vara fel. Ja menar om det är 25 skivor, 2% av dem brukar vara fel, så borde ju sannolikheten att minst 1 vara fel vara rätt stor. ~30% låter ju faktiskt rimligare.. hmm hehe.. jobbig uppg. Men står det verkligen inget mera ??

2009-05-30 @ 14:16:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback