Mors Dag och Brandutbildning med jobbet

Mors Dag firades med lunch i Fjugesta hemma hos Marcus föräldrar. Vi tog en sväng förbi Elgiganten innan för Petra skulle köpa en mobil och jag fick för mig att köpa en fotoskrivare, vilket jag också gjorde. Testade den och skrev ut en bild till mammas Mors Dag kort och än så länge känner jag mig nöjd.

Efter lunchen blev det soffhäng och sen tårta ute på altanen. Jag kände mig lite stressad eftersom jag hade läst att det skulle regna vid 16-tiden (gjorde det det sen?) och vi skulle ut i Venaskogen och plocka liljekonvaljer till mormor. Vilket vi iallafall hann. Blev en liten blandbukett till oss själva också. För det var verkligen helt utplockat på liljekonvaljerna.

Åkte hem till mormor och morfar vid 18-tiden, där även mamma och moster var. Fick sticka iväg vid 19 för att hämta Sandra på jobbet så hon inte skulle komma så sent. Dessvärre fick hon jobba lite över så vi passade på att sno hennes cykel under tiden vi väntade. Hade varit kul att se hennes min när hon upptäckte att cykeln var borta, för egentligen visste hon inte att vi skulle komma och hämta henne. Men hon ringde och då berättade jag. Attans!

Hemma hos mormor och morfar åt vi massor med mat. Typ Västerbottensostpaj i lite potionsform till förrätt. Kotletter, karréer, grillspett (griskött, baconinlindad korv, paprika, salladslök, tomat), vattenmelonsallad med koriander, färskpotatis och såser till varmrätt. Superdupergott!! Proppmätt var man men sen skulle det iallafall ätas äpplen med kanel och krosade digestivkex med vaniljvisp och sen senare till kaffet min favorittårta som är sockerkaka med maräng, grädde och jordgubbar. Mormor hade gjort den till en rulltårta och det blev väldigt trevligt.

Blev så mätta att vi knappt orka röra oss och jag blev full på ett glas vitt vin. Haha.


Sen i måndags blev det kvällsjobb på Dialysen och idag har jag jobbat dag. Mellan 10-11-30 hade vi (några stycken) brandutbildningen borta vid Slussen. Jösses vad varm man blev. Hade ju arbetskläder plus stora tjocka overaller, rånarluva och handskar. Första övningen fick vi släcka en eld med brandsläckare så de behövdes ingen mössa eller handskar. Handskarna åkte på när vi skulle släcka en brinnande docka med en brandfilt. Skulle föreställa en brinnande patient i rullstol, så man fick dra ner den på marken och härja. Luvan användes när vi skulle in i en bunker och rädda två patienter (2 st 70 kg lelösa dockor) som låg i sängar i ett brinnande rum, mörkt och rökigt. Då blev man riktigt svettig, men det gick fort iallafall som tur är. Man fick arbeta två och två och jag och Anne råkade bryta av armen på en patient, haha. Vi gick så fort och ena armen fastande i dörrposten. Skulle nog vara supersvårt ifall det börjar brinna på en avdeling eller ffa hos oss och på operation i verkligheten.

Nu är jag iallafall hemma och ledig imorgon. Skönt!
XOXO

Kommentarer
Postat av: Kiina

Jag var på den brandövningen förra sommaren

när det var typ 25 grader ute och jag var jätte tjock :) Var ganska varmt kan jag lova :)

2011-06-01 @ 23:12:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback