Min jul

Hoppas alla haft en bra jul. Det har iallafall jag. Den har gått alldeles för fort men så är det väl alltid?

Som jag nämnde sist var jag och Marcus hem till mamma för lite julgransklädning och ett litet julbord efter jobbet i torsdags. Sandra, mamma (så klart) och Lelle (mammas kompis) var där. Saknade Eila!! Saknar iofs henne jämt men ibland blir det extra påtagligt att hon inte är med längre :(
Mysigt var det iallafall. Och vi delade ut lite julklappar.

     
   
         
     
         


Julafton! Det är vitt och kallt ute, som det ska. Jag sov hemma hos Marcus så det blev en mysig julaftonsmorgon med grötfrukost och julskinkmacka. Vi böt även julklappar på morgonen :) Jag fick ett Eclipsespel, en fin mugg och lösté :) Marcus fick en film och en tröja som jag hoppas han tyckte var fin för han hade iallafall på sig den :) 


      


När Marcus åkte till Fjugesta skjussade han hem mig till Lundby där jag gjorde mig iordning tillsammans med Sandra och mamma. Sen kom morfar och hämtade oss. När alla hade kommit, dvs. Lena (Mats var redan där så klart eftersom han åkte från Sthlm i torsdags), så fikade vi med glögg och sen blev det helt plötsligt dags för Kalle Anka. Vi är ju direkt inga barn men är det tradition så är det.

     
            


Efter Kalle var det dags att dela ut julklapparna. Jag var "tomte". Julklappsutdelningen och öppningen tog ca 2 ½ h. Rekordet är 4 h, men då vare lite segt. Anledningen till den långa tiden var kanske inte så jättemånga fler julklappar var utan helt enkelt fler personer ;) Vi öppnar ett paket i taget så alla får se vad vi har fått och den minsta börjar.
 
     
         
         

Nu är alla glada och nöjda och ska tacka allihopa. Men också hungriga och som tur är tar det inte lång stund innan maten är klar :) Mina favoriter är kalvsyltan (mormors egna), omelett och revbenspjäll. Det andra kan jag egentligen vara utan, men så ska det inte vara så allt ska ätas.

               

Paltkoma och jag är trött och frusen. Börjar bli sjuk? Nej jag klarade mig som tur var, men gud så trött jag blev efter maten. Vi satt och pratade lite och vissa blev lite fulla. Men sen ryckte vi upp oss och spelade lite kort. Romé med mormor och morfars nya kortlek. XL-style :) Det var roligt, dessvärre vare inte jag som vann, men jag kom heller inte sist :) Antingen avslutade vi julafton med kortspelet eller så gjorde vi det med "gissa julklappen", jag kommer inte ihåg i vilken ordning det blev. Sandras pojkvän vann förra året men var inte med iår så Sandra fick köpa iår istället. Det var en "Perfect cake, tårtspade" som jag gissa rätt på. Detta var tredje gången jag vann. Mormor börja o jag vann, efter mig vare Lena och jag vann och sen nu vare Sandra och jag vann igen. Haha. Det dumma är ju att varje gång jag vinner är det min tur att köpa och det brukar vara lite svårt. Men kul :)

         



Juldagen! Blev en halvsovmorgon. Kl.12 kom mamma o Lelle och hämtade mig för då skulle vi hem till min moster Lena på kalkonlunch. Min kusin Ulrika med familj var där och de fick sina julklappar :) Vilgot var knappt någe blyg alls och kände inte riktigt igen mig när jag var tomte ;) Han blev väldigt glad för sina julklappar. Pappa Jonas och han gillade julklappen från mig och Sandra nästan bäst ;) Känner man sitt kusinbarn eller? :)

Maten var supergod! Var lite julmat till förrätt, sen den underbara kalkonen och sen glutenfri kladdkaka. Behövde inte äta mera på hela dagen.

         
         
         


När mamma ville hem köra hon mig och då vare bara att dra fram dammsugaren fort som fan, städa och sen duscha. För sen kom Jossan och Malin hem till mig för förfest. Tog sedan taxi till Strömpis och efter 1 h och 40 min köande (svinkallt och superkissnödig) kom vi in. Träffade lite folk, bl a Emma. Men det var sjukt mycket folk, alldeles för mkt så man kunde knappt komma fram. Stannade bara tills 01 för då orkade inte Jossan mera med sin rygg. Jag orkade inte mer heller för fick nästan panik av allt folk. Men det var kul iallafall :)

           



Annandag jul! Sista dagen på julen. Lite sorgligt. Fick inte mycket mer sovmorgon denna dag mot juldagen för kl.12 skulle jag vara hemma hos farmor och farfar för att äta lunch tillsammans med dem, Sandra och pappa. Blev inga bilder tagna. Men jag och Sandra fick julklapp, dvs. 400 kr var från dem alla 3. Trodde inte att vi skulle få någe så det blev väl en posititv överraskning. Av oss fick de som vanligt kalendrar för nästa år. De blir så glada då :)


Nu är julen slut och nu får det vara slut på skrivandet. En eloge till de (den?) som orkade läsa allt ;)

God fortsättning!
XOXO


Kommentarer
Postat av: Annica

Klart man orkar läsa allt :D

Postat av: Kiina

Ja, så länge det finns bilder oxå så orkar man allt ;)

2010-12-30 @ 14:54:40
Postat av: Segersten

En eloge till mig alltså :)

Kul med mycket att läsa!

2010-12-30 @ 18:19:32
URL: http://emmaseger.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback