Patient 67 av Dennis Lehane

 

Sjukt bra bok, om ni inte läst den så måste ni göra det!

"Shutter Island. En ö med ett hårdbevakat sjukhus för mentalsjuka brottslingar. Nu har en av dem lyckats fly därifrån och kriminalaren Teddy Daniels kallas dit för att ta hand om fallet. Men vad det egentligen som pågår bakom sjukhusets murar? Hur kan någon överhuvudtaget avvika från denna strängt isolerade ö? Och vem är den patient 67 som rymlingen nämnt i ett kodat, kvarlämnat meddelande? Ju mer Teddy Daniels försöker kartlägga de mysterier som omger Shutter Island desto diffusare blir bilden och desto mer börjar han tvivla på sina egna sinnen ..."


Det är alltså denna bok som filmen Shutter Island baserar sig på och även denna verkar väldigt bra, ska förhoppningsvis se den på bio med Rebecka och Sanna denna vecka eller nästa.

Jag kände att jag förmodligen skulle förstöra hela boken och avslöja massa saker om jag skulle sitta och beskriva vad boken handlar om, så därför skrev jag av baksidan ;) Kan iallafall säga att den är riktigt psykiskt läskig, speciellt slutet. Det är en amerikansk bok, men jag valde att läsa den på svenska.

Jag läste ut den igår kväll och hade vädligt svårt för att somna sen.
Men gud så bra den var.

Mitt betyg: 5 av 5!

Aftonbladet: "... En svart, lysande roman;
skräckinjagande, paranoid och intelligent".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback