"Imorgon är en annan dag"

Som jag skrev till Emma igår och som jag nu läste att hon höll med om ;)

Idag har varit en rätt bra dag för mig :) Trots att när jag skulle skicka sms-biljett till bussen råkade skicka en för ungdom så jag fick skicka en till direkt efter och trots att min matlåda var den torraste (torr potatis och fiskpinnar från euroshopper, såsen var gammal så jag fick ta grekiskt yoghurtdressing) haha.
Vi hade två föreläsningar idag. Den ena var traumatisering och prioritering. Väldigt intressant. L-ABCDE(I) skador och prioriteringskort. I slutet fick vi några fall där vi skulle rangordna skadorna och ge patienterna röd, gul eller grönt kort (svart (=död) får bara en läkare ge). Det var svårt. Man ville att alla skulle få röda kort och hjälp samtidigt. Men vissa var dock lätta. Det första fallet vi fick var att vi kom ensamma till en olycksplats med 4 skadade. Herregud alltså. Jag kommer allitd ha en stor förbandslåda, filtar och en extra person i min framtida bil. Skulle inte vilja träffa på något sånt själv. Gud så svårt!

Efter lunch var det föreläsning om Donation och transplantation. Också intressant. Tycker att vissa saker är lite sjukt dock. Som t ex måste man alltid få tag i en nära anhörig trots att patienten finns med i Donationsregistret eller har ett donationskort på sig, eftersom patienten kan ha ångrat sig utan attt ändra uppgifterna. Dumt, dumt dumt! Vad händer om man inte får tag i de anhöriga i tid (och som jag uppfattade det så är det nästan altid tisbrist) så går patientens organ "till spillo". Sen har jag aldrig tänkt på att det är så få (250 av 90 000) som är möjliga donatorer. Så personligen anser jag att det är vikigt att man funderar på om man vill vara donator eller ej. Själv har jag haft ett donationskort i plånboken ett par år. Har inte tänkt på att registera mig i donationsregistret så det ska jag göra snart. Man kan göra det
här. Man kan även läsa mer på Donationsrådet. Något som också var nytt för mig var att på donationskortet finns det en ruta för om man vill donera till medicinsk forskning. Jag trodde att det var hela kroppen, vilket jag inte har lust med, men i själva verket är det bara enstaka organ, t ex bukspottskörteln. Så det är ju också ett alternativ. Man kan även välja vilka organ eller vävnader man vill donanera och vilka men inte vill.

Sen när jag kom hem idag hade jag fått en avi om att mina böcker från adlibris hade kommit :D Woho. Gick och hämtade dem på en gång. Har bara läst 2 kapitel nu. Men ska snart fortsätta tänkte jag. Har även beställt de två sista böckerna i serien om Edward och Bella (och en bok till skolan) som kommer runt 13 mars så jag kan betala den till nästa månad då jag kommer få lön :)

Nu ska jag kolla min mail.
XOXO

PS. Varför ska alla ringa om erbjuda en intervjuer och jobb nu när man redan har tackat ja? Igår ringde de från Tybble vårdcentral och idag ringde de från Akuten och sedan Neurologen.

Kommentarer
Postat av: Nina

Är böckerna till ssk-programmet dyra? Blir det många böcker att köpa?

Det är ju jättebra att det finns jobb iaf :) Erbjuder dem sommarjobb eller fast?

Postat av: LISA

MADDE JAG HAR BLOGG, haha Lajlai.blogg.se

2009-02-26 @ 16:04:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback